Friday, April 20, 2007

Mil i bil

Roadtrip is the shit, speciellt när man hamnat på ett ställe som Murghiol mitt i Donaudeltat. Att det låter som något som Tolkien kunde ha hittat på är bara bonus. Den riktiga skatten är att efter sju timmar i bil på skumpiga rumänska vägar (och ett urladdat batteri som fick springas igång med hjälp av pigga franska och svenska ben och en rumänsk förare) kliva ur bilen och fråga sig fram till en söt liten granny som man får bo hos! I nybäddad säng i hemtrevligt hus i välskött trädgård! Så mysigt, så otroligt mycket bättre än varenda vodkaindränkt ungdomshostel i hela Rumänien!
Fast vi hann ta en titt på det lokala nöjesutbudet också, med betoning på singularformen... Men vi hamnde rätt, så otroligt rätt! Bland 5-kronors öl på ett ställe som kändes som en blandning mellan ungdomsgård och 80-tals disco... Called Dicoteca Paradis... Med världens tuffaste klientel!!!
Det tog ungefär en halvtimme för hela byn att få veta att 4 utlänningar hade dundrat in med bil. Sen hade vi sällskap, hela kvällen. Helt klart värt att missa rumänskalektionen i Bukarest för att få praktisera lite rumänska på riktigt. Även om jag mest fick ur mig Nu inteleg (jag förstår inte) om sanningen ska fram. Fast nu börjar man ändå förstå lite grann. Om folk inte sluddrar för mycket förstås...
Fast här kör man inte så mycket bil så det kanske inte är lika farligt att bli packad en torsdag här?
Häst och vagn kan väl knappast falla under rattfylla? Väl?
Och så deltat, där Ceausescu hade ett litet sommarhus en gång före revolutionen -89... Strålnde solsken mitt bland grönskan och den fantastiska känslan av att ÄNTLIGEN vara nära vatten! Riktigt vatten där folk faktiskt lever av fiske och bor i små trähus på floden! Coolt. Fantastiskt vacker natur. Efter två timmar i båt på floden har mitt ansikte stelnat totalt, som tur var har ansiktet stelnat i ett toklyckligt leende!

Jag ÄR dålig på mail just nu. Men jag ska bli bättre. För jag vill verkligen det!

No comments: